Sportief

Een massage helpt als er gepresteerd moet worden

Massage sportmassage

Massage | sportmassage

Sportmassage is een stevige massage die meer gericht is op de spieren. Doel hiervan is een verbeterde doorbloeding van de spieren waardoor de afvalstoffen sneller uit het spierweefsel afgevoerd kunnen worden. Hierdoor verbetert tevens de conditie en zullen blessures sneller herstellen. Niet alleen voor sporters – vóór of na het sporten – maar voor iedereen die weleens last heeft van bijvoorbeeld een vastzittende nek en/of schouders of gewoon na een drukke werkdag.

Sportmassage is veel breder dan het in eerste instantie lijkt.

Een belangrijk onderdeel is de massage zelf, maar bijvoorbeeld ook:

  • Bekijken en beoordelen van blessures
  • Adviseren over omgaan met blessures of andere lichamelijke ongemakken
  • Functies testen van spieren en gewrichten
  • Opsporen van verhardingen of verkortingen in de spieren
  • Doorverwijzen of overleg met arts of fysiotherapeut

 

Het algemene doel van een massage:

  • Bevordering van de bloedcirculatie
  • Bevordering van de afvoer van vocht en afvalstoffen
  • Algehele of locale ontspanning/stimulering/activering
  • Bestrijden van spierverhardingen, spierpijn en spierkramp
  • Bestrijden van vermoeidheid en spanningen (stress)

Massage kan zowel preventief (ontspanning of stimulatie) als op een specifieke klacht toegepast worden. Massage heeft een gunstige uitwerking op:

  • Het bewegingsapparaat (o.a. rugpijn, nek-en schouder problemen)
  • Spijsverteringsproblemen
  • De circulatie
  • Stressklachten (hoofdpijn, chronische vermoeidheid, spierspanning)
  • Autonome zenuwstelsel en de hormoonhuishouding
  • Burn-out verschijnselen
  • Algehele lichaamsbeleving

 

Het doel van een sportmassage:

Preparatief: (voorbereidend)
Vóór het leveren van een prestatie moet het lichaam opgewarmd worden (warming-up). Een sportmassage kan een warming-up niet vervangen, maar er wel een onderdeel van zijn. De spieren moeten onder meer op de juiste spierspanning worden gebracht en beter doorbloed worden. Een voorbereidende sportmassage kan bij sporters, naast een fysieke ook een mentale voorbereiding zijn.

Preventief: (voorkomend)
Het bewerkstelligen van een betere doorbloeding, een beter functioneren, een betere coördinatie, waardoor de kans op blessures minder wordt.Curatief: (genezend)
Het afvoeren van vermoeidheids- c.q. afvalstoffen (o.a. melkzuur). Hierdoor wordt spierpijn voorkomen of sneller weggewerkt.

 

Tijdstip van de sportmassage

Pre-activiteitsmassage
Massage voor de wedstrijd of training. Dit is een massage om een goede doorbloeding van de spieren te verkrijgen. (de spieren “los” te maken) Deze massage is géén vervanging van een warming-up maar een onderdeel van een goede warming-up, waardoor de kans op blessures vermindert.

Post-activiteitsmassage
Massage na een wedstrijd of training. Deze vorm van sport massage komt in de praktijk het meeste voor en heeft tot doel dehydratie (ontwatering) tegen te gaan en daarmee de weefsels te herstellen. Vermoeidheidsstoffen (o.a. melkzuur) en afvalproducten worden d.m.v. de massage beter afgevoerd. Daarmee wordt het herstel bevorderd en eventuele spierpijn voorkomen, waardoor het lichaam beter en sneller voorbereid zal zijn op een volgende inspanning.

Massage in een rustperiode. Een massage als er juist geen wedstrijd of training op het programma staat. Bij deze massage wordt de conditie op peil gehouden. Deze massage is een algehele lichaamsmassage, dit in tegenstelling tot bovengenoemde massages (deelmassages).

Na een sportieve activiteit is het doel van de sportmassage oplossend: de spieren moeten weer tot ontspanning worden gebracht. De sportmasseur past dan handgrepen, tempo en dosering toe die afhankelijk zijn van het doel en de toestand van de spieren. Door training en het leveren van sportieve prestaties loopt het lichaam schade op. Spieren spannen zich tijdens het leveren van prestaties aan, ze leveren kort- of langdurig kracht en ze zijn onderhevig aan rek. Het band- en peesapparaat geleidt bewegingen en vangt krachten op. Een sportmassage helpt het lichaam dus bij herstel zodat het steeds beter kan presteren.

 

Wat zijn de effecten op het herstel met een sportmassage? 

Het belangrijkste effect is een afname van de spierspanning. Hierdoor zal de doorbloeding van het lichaam toenemen en bouwstoffen kunnen worden aangevoerd. Ook vochtophoping als gevolg van spierschade zal beter afgevoerd kunnen worden. Training en het leveren van sportieve prestaties zijn een voortdurende belasting voor het lichaam. Een éénmalige sportmassage kan heel prettig zijn, maar heeft slechts een zeer beperkt effect. Afhankelijk van je mogelijkheden is het aan te raden om minimaal één keer in de twee weken voor een massage te kiezen.

Een sportmassage van de meest belaste spiergroepen duurt minimaal een half uur.

 

Wanneer kan er niet gemasseerd worden.

Contra- indicaties om iemand niet te kunnen masseren.
Onder contra-indicaties verstaat men de redenen die aanleiding geven niet of slechts lokaal tot masseren over te gaan.

Er wordt geen massage toegepast bij:

  • infectieziekten, virusziekten, infectueuze ontstekingen die lijden tot koorts
  • koorts
  • ernstige circulatiestoornissen zoals trombose
  • (besmettelijke) huidziekten zoals eczeem en schubvorming
  • kanker (alleen na toestemming van uw arts)
  • zwangerschap
  • steenpuist
  • direct na de maaltijd
  • onder invloed zijn van alcohol of drugs

Lokale contra indicaties (gebieden die niet behandeld gaan worden):

  • huiddefecten/grote blauwe plekken/schaaf-/steekwonden
  • psoriasis in het massagegebied
  • ontstekingen
  • ontsteking van haarwortelzakjes
  • open wonden
  • botbreuk of kneuzing
  • spataderen

Andere massages


Tarieven 2018

Een afspraak kun je 24 uur per dag online inboeken. Gebruik daarvoor de oranje knop 'ONLINE RESERVEREN'.
MogelijkhedenParticulier
(incl 21% BTW)
Kennismakkingsmassage
(45 minuten)
€ 35
Massage 30 minuten€ 32
Massage 45 minuten€ 42
Massage 60 minuten€ 52
Massage 90 minuten€ 75
Hardloop of Fiets sportmassage (45 minuten)€ 42
Shiatsu max 75 minuten€ 52
Voordeelkaart5 kopen 6 krijgen
Maand-abonnement
Houdt in: 60 minuten of 2x 30 minuten.
Extra: 2x 30 minuten à €20 (los af te rekenen)
€ 45
Cellulite behandeling 60 minuten€ 52
Voordeelpakket voor 10 cellulite behandelingen€ 475

Massagebehandelingen met een therapeutisch doel behoren niet tot het gebied van de (sport)masseur. Ga hiervoor naar een fysiotherapeut!